Очолити ДБР мало бажаючих через слабку інформкомпанію

Наскільки важливо, щоб Державне бюро розслідувань запрацювало в Україні і кому може бути вигідно, щоб його запуск гальмувався, в студії радіостанції Голос Столиці прокоментувала юрист, адвокат Анна Маляр.

На вашу думку, чому в черговий раз відтягується запуск ГБР?

- По-перше, це в рамках закону, так як термін, до якого повинні створити і до якого має запрацювати ДБР, це 20 листопада 2017. І оптимістичні очікування, що орган цей правоохоронний запрацює з 1 січня 2017 року. Тобто, час ще є. Чому така ситуація з кандидатами, і кому це може бути вигідно? Припускаю, перше - це в принципі недовіру, яка сформувалася в суспільстві до правоохоронних органів, і небажання людей там працювати. Друге - це те, що вже з'явилися дані про відтік людей, які романтично, на такому підйомі пішли працювати в нову поліцію. Вони вже повідомили, що там все не так, як вони очікували. І ті, хто хотів там працювати, вже задумалися над цим. І третє - це, очевидно, слабка інформаційна кампанія. Тому що ми з вами говоримо про це, а держава не інформує людей про те, що ведеться така кампанія. Це тільки на сайтах державних органів. Кому може бути вигідно? Давайте мислити логічно. Якщо запрацює ДБР, воно фактично займе трохи функцій у прокуратури, займе функції частково СБУ, тобто, може бути і їм це вигідно.

Говорилося ще в попередній версії закону про ДБР, що з 1 березня 2016 воно повинно заробити. Потім відстрочили термін роботи. І коли призначали Юрій Луценко генпрокурором, ГПУ залишили право займатися тими кримінальними провадженнями, які вже були відкриті ГПУ, і не віддавати їх до ДБР. Можна тут побачити спроби прокуратури залишити собі ті повноваження, які повинні перейти до ДБР в разі його створення?

- Теоретично, можна. Тому що, фактично, до ДБР повністю перейде досудове слідство. Якщо говорити мовою корупціонерів, то це годівниця прокуратури. І ще при старій системі це те, на чому вони по суті заробляли неформально гроші. Але з іншого боку, знаючи, як все робиться в Україні, це може бути елементарне недбальство, елементарне нехлюйство наше. Але я переконана, що ДБР запрацює, тому що це не просто частина реформи правоохоронної системи, а це одне з ключових вимог міжнародних організацій, від чого в подальшому залежить співпраця України з ними. Але тут є ще цікавий момент, їх повноваження по слідству будуть поширюватися на злочини кого? Вищих посадових осіб держави. Це злочини, вчинені президентом, прем'єром, членами Кабміну, Нацради з питань телебачення і радіомовлення. Тобто, ви відчуваєте, який це рівень. Можливо, їм усім разом не цікаво, щоб працювало ДБР ефективно.

Ви раніше говорили, що саме створення ДБР суперечить Конституції в окремих моментах. І складалося Бюро з порушеннями Конституції. Чому?

- Так. Там є ще один серйозний момент, що директора ДБР одноосібно призначає президент. І у нас багато чого суперечить одне одному, і це ніколи не лякало ні депутатів, ні тих, хто ініціює такі реформи. Тому що у нас чітко перераховані в Конституції правоохоронні органи, серед них немає ДБР. І там є такі нюанси в Конституції, за якими Бюро поза Конституцією. Але я думаю, що якщо нас дотиснуть міжнародні організації і співтовариства, і ЄС, то все це узгодиться і зміни до Конституції будуть внесені відповідні, формально все це буде чисто. Проблема в тому, чи запрацює ДБР настільки, щоб ми всі з вами довіряли цим розслідуванням. У нас НАБУ вже працює. І що? Що ми з вами бачимо? Поки нічого.

Якщо це суперечить Конституції, можна буде через рішення КСУ оскаржити будь-які висновки ГБР або взагалі сам факт його існування?

- Безумовно. Можливо, саме для цього і залишається така лазівка, як невідповідність Конституції, щоб потім ці високі чини, яких я вам зачитувала, щодо яких будуть розслідування проводитися, щоб вони потім оскаржували рішення. Таке може бути, в нас такі прецеденти є.
Читати повністю: http://newsradio.com.ua/2016_05_31/Ocholiti-DBR-malo-bazhajuchih-cherez-slabku-nformkompan-ju-eksperti-7754/