Закон про люстрацію – юридична міна уповільненої дії

Закон «Про очищення влади» не містить норм, згідно з якими люстрацію в країні можна провести на законних підставах. Про це в ефірі радіостанції Голос Столиці заявила адвокат Ганна Маляр.

 

Прем'єр-міністр Арсеній Яценюк закликав Міністерство юстиції завершити процес люстрації в країні. У той же час Мін'юст обіцяє завершити люстрацію до кінця наступного року. Глава відомства Павло Петренко також встиг заявити про те, що процес люстрації в Україні буде незворотнім, але вже після висновку Венеціанської комісії про закон «Про очищення влади». Петренко наполягає на тому, що Венеціанська комісія вже практично схвалила закон, всі технічні питання вже вирішені.

Чи справді Венеціанська комісія готова схвалити закон про люстрацію в Україні, в ефірі радіостанції Голос Столиці розповіла юрист, адвокат Ганна Маляр.

Що саме не влаштувало Венеціанську комісію?

– Венеціанську комісію не влаштовує підхід, який застосований в Україні до процесу люстрації. Перш за все, повинні бути юридичні підстави, щоб люструвати ту чи іншу людину. У постсоціалістичних країнах, досвід яких ми нібито переймаємо, ці підстави були: вони полягали в зміні суспільного ладу і політичного режиму. І це те, що зараз в Україні не відбулося. Виходить так, що єдиною підставою для люстрації є просто перебування людини на посаді за часів президентства Віктора Януковича. Але такий підхід – юридична міна уповільненої дії. Відповідно до закону в тому вигляді, в якому він є на сьогоднішній момент, кожні п'ять років можна буде люструвати всіх чиновників, наприклад, тих, хто працював при владі Петра Порошенка. У нас немає підстав для люстрації, які були в інших країнах, вірніше, у нас це не прописано в законі. Відповідно, Венеціанська комісія має до нас претензії, адже через відсутність підстав кожен зможе успішно оскаржити свою люстрацію в Європейському суді.

Наскільки зараз процес люстрації є більше політичним, ніж юридичним?

– Я вважаю, що це виключно політичний процес. Спершу закон приймався перед виборами в якості реклами політичним силам. Зараз вони знову повертаються до нібито його виконання, тому що вибори знову на носі. Якби вони реально хотіли люструвати чиновників, то вони б зробили це юридично грамотно. Спершу потрібно було визнати злочинність режиму Януковича, а потім люструвати всіх причетних до цих злочинів. Ось чого вимагає від нас міжнародне співтовариство – законності. А її немає, тому що немає такої мети – робити це законно.

Чи реально завершити процес люстрації до кінця 2016 року?

– Це реальні терміни. Але в ефірі одного з телеканалів один з авторів закону добре відповів на запитання: хіба ви не розумієте, що всі чиновники оскаржать люстрацію в ЄСПЛ, і суд відновить їх на посадах? Він сказав: ми це усвідомлюємо, але це буде не зараз, а через три-п'ять років, тому що процедура, швидше за все, до Європейського суду не пройде. Ось, власне, вони себе викрили «по Фрейду». Тому що їх завдання – усунути непотрібних людей на ці три-п'ять років, які вони перебуватимуть при владі. А потім, як кажуть, хоч трава не рости.
Читати повністю: http://newsradio.com.ua/2015_06_22/Maljar-zakon-pro-ljustrac-ju-juridichna-m-na-upov-lneno-d-5353/